Cercetare
Legături transnaționale: relațiile culturale și artistice ale României cu statele socialiste (1950-1980)
Membră în echipă: Irina Cărăbaș
Instituție gazdă: Universitatea București
Acest proiect analizează relațiile culturale și artistice dintre România comunistă și alte țări socialiste în anii 1950-1980 din perspectiva „transnaționalismului cultural” sau a „internaționalismului cultural”. Această abordare este relevantă deoarece permite o mai bună înțelegere a rolului culturii și artei în contextul Războiului Rece (studii despre Războiul Rece Cultural), și accentuează în același timp importanța studierii mai detaliate a rolului politic pe care îl joacă arta și cultura în configurații nedemocratice.
Această cercetare se concentrează asupra diferitelor tipuri de legături stabilite de instituții (culturale) și indivizi și asupra rolului jucat de rețelele culturale și artistice în stabilirea conexiunilor transnaționale – în unele cazuri chiar transcontinentale – în timpul regimurilor socialiste din anii 1950-1980. Analiza va lua în considerare circulațiile culturale și artistice, schimburile și legăturile dintre România comunistă, pe de o parte, și diferite state socialiste din Europa de Est și nu numai, pe de altă parte.
Proiect finanțat în cadrul unui contract “Tinere Echipe” 2022-2024 prin UEFISCDI.
Site: fsp.unibuc.ro
Rețele devoționale: selecția sfinților ca marker al identității religioase în reprezentările post-bizantine din Moldova (pictura murală și textele)
Director proiect: Vlad Bedros
Instituție gazdă: New Europe College – Institute for Advanced Study, Bucharest
Proiectul propune studiul de caz al unui corpus bine delimitat: portretele iconice de sfinți în monumentele din Moldova, cca. 1490-1530, cu perspectiva elaborării unei metodologii pentru studiul transferurilor culturale în sud-estul european. Ne propunem să investigăm selecția aparte de sfinți, în contextul spiritualității și culturii monastice moldovenești de la finalul sec. XV și începutul sec. XVI, precum și în ansamblul tradiției picturale bizantine târzii și post-bizantine, deja studiate. Particularitățile devoționale, interacțiunile dintre mărturiile scrise și practica artistică, cultura teologică și relevanța ei pentru studiul patrimoniului cultural sunt subiecte încă rar abordate în literatura de specialitate locală. Pentru studiul acestor aspecte, vom valorifica direcții recente în istoria artei: geografia artei, transferurile culturale și hibridizarea. Intenționăm să oferim o explicație pentru particularitățile selecției de sfinți din Moldova, evaluând-o fie ca rezultat al unor practici devoționale specifice mediului monastic, fie ca o consecință a integrării tradițiilor atelierelor balcanice post-bizantine. Vom genera o bază de date open-access, găzduită de website-ul proiectului, unde vom încărca programele iconografice repertoriate, datele epigrafice colectate (inscripțiile de pe filacterele sfinților ierarhi și călugări), referințe la manuscrise relevante, și traducerile unor fragmente selectate din aceste texte medievale târzii, inedite. Vom studia, de asemenea, supraviețuirea locală a acestei moșteniri spirituale în secolul al XVIII-lea. Proiectul studiază corpusul selectat dintr-o perspectivă transdisciplinară, care reunește abordările comparative anterioare ale circulației textelor, a atelierelor și a ideilor religioase, investigându-le în contextul evoluțiilor istorice din sud-estul Europei după căderea Constantinopolului. Echipa transdisciplinară include istorici de artă și specialiști în filologie, istorie și conservarea patrimoniului cultural.
Proiect finanțat în cadrul unui contract “Tinere Echipe” 2021-2023 prin UEFISCDI.
Site: networks-of-devotion.eu
Art Historiographies in Central and Eastern Europe. An Inquiry from the Perspective of Entangled Histories. Starting Grant, 2018-2023
Senior researchers: Shona Kallestrup, Magdalena Kuninska
Research assistant: Mihnea Mihail
Host Institution: New Europe College – Institute for Advanced Study, Bucharest
Our project proposes a fragmentary account of the art histories produced in present-day Poland, Hungary, Slovakia, Romania, Bulgaria and Serbia between 1850 and 1950, from an entangled histories perspective. We will look at the relationships between the art histories produced in these countries and the art histories produced in Western Europe. But, more importantly, we will investigate how the art histories written in the countries mentioned above resonate with each other, either proposing conflicting interpretations of the past, or ignoring uncomfortable competing discourses. We will investigate the art histories written between 1850 and 1950 because we are interested in how art history contributed to nation building discourses. Therefore, we will focus on those art histories that concur to nationalising the past.
This project has received funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme (grant agreement No 802700).
Site: arthist.ro
Enciclopedia imaginariilor din România. Patrimoniu istoric și identități cultural-lingvistice (ROMIMAG)
Cod PN-II-PT-PCCA-2011-3.2-0356
Contemporary Visual Art Conservation Platform VisART
Cod PN-II-PT-PCCA-2011-3.2-0342
Site: certo.inoe.ro/visart
Worldwide Open Workshop With Advanced Techniques for Cultural Heritage WATCH
Proiectul presupune înființarea unui laborator deschis care să beneficieze de tehnică și asistență științifică în vederea investigării patrimoniului cultural, fiind un concept pornit din necesitatea integrării unor resurse tehnice avansate în practicile tradiționale ale conservării și restaurării.
Arhiva Drăguț
Site: arhivadragut.netlify.app
”Ion Mincu - o perspectivă regionalistă și o abordare a inserției locale” - Bursa de cercetare ”Ion Mincu”, Ordinul Arhitecților din România
Repertoriul picturii murale brâncovenești. Județul istoric Vâlcea
Cod CNCSIS 847