Alumni
Andrei Dumitrescu (absolvent 2021)
Doctorand Stanford University, Master Central European University, Viena.
Anii petrecuți la ITA, în cadrului programului de licență, au reprezentat un punct de cotitură al parcursului meu intelectual. Curiozitatea, spiritul critic, rigoarea cercetării și, mai cu seamă, onestitatea intelectuală (din păcate, o raritate în mediul academic românesc) sunt doar câteva dintre calitățile pe care interacțiunea cu profesorii și studenții departamentului m-au ajutat să le dobândesc. Pentru mulți, istoria artei ar putea părea o simplă acumulare de informații interesante, dar cam atât. Nimic mai fals! La ITA, am învățat nu numai să gândesc cu și despre imagini, dar și să revizitez alte domenii, precum literatura, istoria religioasă ori cea politică, din perspectiva culturii vizuale. Mai presus de orice, însă, am învățat să-mi chestionez prejudecățile despre trecut și despre lumea contemporană, să fiu într-o permanentă căutare de întrebări cu noimă, nu de răspunsuri categorice. Toate acestea (și multe altele) fac din Departamentul de Istoria și Teoria Artei un mediu intelectual cu totul excepțional în contextul universităților din România, extrem de dinamic, deschis spre nou și bine racordat la evoluțiile disciplinei la nivel internațional.
Oana Stan (absolventă 2019)
Masterandă în Studii culturale renascentiste la Universitatea din Utrecht.
„Să studiez 3 ani de istoria artei la București a fost probabil una dintre cele mai fericite alegeri pe care le-am făcut. Scena artistică românească crește și am văzut-o crescând în timpul facultății, iar să particip la asta din interior a fost mai mult decât terapeutic. Deși inițial mi-ar fi plăcut să mă ocup de artă românească și/sau contemporană, cursul de Renaștere cu Ioana Măgureanu m-a întors total din drum. Până acum nimic nu m-a entuziasmat atât de mult și nu m-a educat la fel de bine precum cursul Ioanei. Mutată fiind în cercul mai larg al studiilor culturale, îmi dau seama că mă simțeam mai confortabil în interiorul istoriei artei. Când eram studentă bombăneam că trebuie să studiez toate perioadele istoriei în același timp. Acum, când fac un master de Renaissance Studies, mă gândesc cu jind la confortul și atmosfera familiară de la București și la tot ce am cules despre toată istoria artei. Aș mai vrea să am o temă despre Frank Stella și alta despre Tintoretto în același timp. În plus, îmi place să îmi surprind colegii spunându-le ce clasă mică eram și cât de mult am avut de câștigat de pe urma acestui lucru. Posibilitatea să discuți pe îndelete cu profesorii despre lucrările de seminar sau alte preocupări chiar e ceva cu totul special și cu puțin noroc ți se oferă abia la doctorat. Dar la ITA e de la început și până la sfârșit”.
Cosmin Minea ( absolvent 2012)
Cercetător la ETH, Zürich (cu o bursă Swiss Excellence Scholarship).
„În departamentul de Istoria și Teoria Artei mă așteptam să învăț lucruri extrem de interesante de la oameni pasionați de artă, însă nu eram pregătit să intru de fapt într-o mare familie, în care profesorii susțin și ajută studenții cu prietenie, ca de la egal la egal. ITA are două mari avantaje: că este un departament relativ mic, dar în cadrul unei extinse universități de arte. Astfel, grupele aveau de obicei în jur de 10 studenți, iar profesorii aveau timp și disponibilitate permanentă pentru a răspunde tuturor neclarităților sau întrebărilor pe care le aveam. Pe toți ne unea pasiunea pentru artă, astfel că a fost ușor să ne împrietenim, iar încurajările primite de la profesori și colegi au fost decisive în a mă decide să studiez mai departe istoria artei la master (Central European University) și apoi la doctorat (University of Birmingham). Îmi amintesc de asemenea cu extraordinară plăcere excursiile pe care le-am făcut la Roma, la bisericile fortificate din Transilvania și la Curtea de Argeș. Mai mult, departamentul fiind într-o universitate de artă, am fost în permanent contact cu viitorii artiști, am putut să particip la evenimente comune cu ei, la expozițiile lor, să petrec zeci de ore în atelierele de la pictură, grafică, sculptură și altele. Am fost astfel într-un mediu ideal pentru a învăța istoria artei, foarte aproape atât de profesori, cât și de artiști și de lumea artei contemporane din București”.
Patricia Bădulescu ( absolventă 2012)
Muzeografă la Muzeul Național de Artă al României, Cabinetul de desene și gravuri.
„Am petrecut la Facultatea de Istoria și Teoria Artei mai mult de zece ani, ca studentă la licență, masterat și doctorat. Am avut șansa să am profesori minunați, care m-au învățat să privesc, să citesc, să înțeleg, să scriu, să fiu onestă. I-aș numi „profesori-busolă”; de câte ori simt că mă rătăcesc în profesie sau în viață – fiindcă, la ITA, cele două se întrepătrund adesea – gândul la mentorii mei mă readuce pe făgaș. La ITA am legat și câteva prietenii prețioase, cum nu credeam că se pot înfiripa târziu, în anii de maturitate și, tot datorită dragei mele facultăți, am ajuns să cunosc o cultură – cea italiană – și să petrec un an la Roma, cel mai bun an din viața mea”.
Larisa Oancea (absolventă 2010)
Coordonatoarea programului de mediere culturala în cadrul Pavilionului României la Biennale di Venezia (2022), studio manager și cercetător în cadrul colecției private de cărți de artist Tiane Doan na Champassak.
„Studiile la ITA (licență și doctorat) mi-au oferit alternativa unei deschideri interdisciplinare pe care nu am regăsit-o nicăieri de-a lungul nomadismului meu universitar. Anii petrecuți sub îndrumarea profesorilor din Departamentul de Istoria și Teoria Artei reprezintă nu numai începutul formării mele ca adult, dar și a libertății mele de gândire. Nu voi uita niciodată excursia organizată de ITA la Roma – era prima mea ieșire din țară – unde, vizitând Panteonul pe care îl cunoșteam doar din reproduceri și din filmul The Belly of an Architect, am hotărât să îmi scriu teza de licență despre Peter Greenaway și influențele istoriei artei asupra limbajului cinematografic. Nu mă gândisem atunci că acest subiect ușor exotic, transdisciplinar, va lua proporțiile unei teze de doctorat sau că îmi va deschide noi orizonturi profesionale, dar cam asta s-a întâmplat în ultimii ani. Departamentul de Istoria și Teoria Artei rămâne, pentru mine, una dintre cele privilegiate constelații din care am făcut parte”.
Oana Iacubovschi (absolventă 2010)
Istoric de artă, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române.
„Ca studentă și apoi masterandă am avut șansa să întâlnesc la Facultatea de Istoria și Teoria Artei profesori de excepție, a căror generozitate, dedicare și, nu în ultimul rând, încredere în potențialul mai tinerei generații m-au impresionat încă de la început. Drept urmare, am pornit cu încredere pe un drum despre care știam foarte puține atunci când am ales să studiez istoria artei. La ITA am găsit reperele și modelele, am învățat rigoarea și metoda pe care le implică cercetarea imaginilor și am dobândit libertatea de a-mi croi propriul drum prin acest fascinant domeniu. La ITA am ales ceea ce s-a dovedit cu timpul a fi un mod de viață și o comunitate, pentru că prieteniile, călătoriile și colaborările ne aduc împreună și astăzi, pe cei care am fost colegi de generație”.
Ștefania Dumbravă (absolventă în 2008)
Lucrează la Galeriile de artă A. Rădulescu
„ITA a fost pentru mine, ca elevă de liceu, descoperirea că există un nume pentru ce mi-a plăcut dintotdeauna. La fața locului s-a dovedit, din fericire, mai puțin despre informație (deși nu de ea duci lipsă ca student) și mai mult despre format obiceiuri: documentare, verificare, scepticism, sprâncene ridicate la surse de tot felul. Importanța sursei: cum o găsești, cum o aduni, cum o selectezi. Entuziasm. Și apoi, veselia turbată a scrisului: să aibă sens, să fie solid și, dacă se poate, lizibil. Poate chiar și plăcut de citit (bonus!). Înseamnă să te simți permanent copleșit în cele mai faine sensuri și să îți dai seama la un moment dat că nu ești.
ITA te lasă cu feluri de a citi și de a privi. Dacă nu ieși de acolo cu mai mult de un fel de a citi un text și de a privi lumea, ai cam pierdut timpul. ITA înseamnă, pentru mine, o sumă de obiceiuri pe care le pun la treabă zilnic, plus o comunitate de oameni conectați cu cercetarea internațională curentă, cu care să și discuți ce-ți trece prin cap. Ca să nu inventăm toți roata. Doar să căutăm sens în roțile inventate de când e lumea până ieri. Și mai este, deloc în ultimul rând, locul din care a pornit, împreună cu un coleg de ITA, ceea ce a devenit o galerie de artă în creștere”.
Laura Sava (absolventă 2003)
Lector universitar la Universitatea Xi’an Jiaotong-Liverpool, Suzhou, China, unde predă teorie și critică de film.
“Aparțin unei generații mai vechi de absolvenți ITA (2003), generație din care fac parte și unii dintre membrii actuali ai corpului său profesoral, alături de care m-am format. Experiența ITA a fost pentru mine începutul unui drum care m-a dus înspre studii doctorale de film și faptul că metoda mea predilectă de lucru pune un accent insistent pe analiză formală atentă se datorează în egală măsură anilor la ITA și doctoratului la Universitatea Warwick. Printr-o serie de profesori minunați, ITA m-a învățat să îmi înțeleg, examinez riguros și rafinez plăcerile de ordin estetic, să mă raportez la artă intelectual și contextual, dar acest inventar de deprinderi critice nu epuizează experiența ITA, care a devenit în timp un ‘obiect fenomenologic’ greu de cuprins în cuvinte, un moment afectiv și intelectual privilegiat pe care îl revizitez regenerator”.