Silviu Pădurariu, Formule de auto-organizare la sfârșitul tranziției culturale, 1997 – 2004. Câteva studii de caz. Coordonator: prof. dr. Anca Oroveanu

Silviu Pădurariu, Formule de auto-organizare la sfârșitul tranziției culturale, 1997 – 2004. Câteva studii de caz. Coordonator: prof. dr. Anca Oroveanu

Cercetarea de față pornește de la câteva observații cu privire la discursurile și practicile din contemporaneitatea locală pe care le-am făcut în urma colaborării din ultimii patru ani cu un număr de artiști și galeriști care au devenit activi la sfârșitul anilor ’90 și începutul anilor 2000. În prezent, observ câteva probleme de relație (de…

Marta Boceanu, British Pop – fascinație și ironie. Coordonator: prof. dr. Adrian Guță

Marta Boceanu, British Pop – fascinație și ironie. Coordonator: prof. dr. Adrian Guță

Lucrarea mea de licență a aprofundat arta Pop britanică produsă între anii 1955-1965. Cercetarea este relevantă pentru că, până acum, i s-a acordat mai multă atenție artei Pop americane, care, din punct de vedere cronologic, este ulterioară celei britanice. Mai mult, mișcarea Pop în Marea Britanie are rădăcini în momente culturale și sociale foarte importante…

Mădălina Manolache, Modă și suprarealism. Coordonator: prof. dr. Ruxandra Demetrescu

Mădălina Manolache, Modă și suprarealism. Coordonator: prof. dr. Ruxandra Demetrescu

Lucrarea mea propune o cercetare a modului în care mișcarea suprarealistă a fost integrată în modă, analizând în acest sens creația de la începutul secolului XX a Elsei Schiaparelli. Interpretarea Elsei a fost una creativă, șocantă și intelectuală în același timp, dublând subtil țelul și modul de a reacționa al suprarealiștilor, criticând normele și convențiile…

Georgiana Istrate, Percepția artei japoneze în Occident în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea și formarea disciplinei istoriei artei în Imperiul Nipon. Coordonator: asist. dr. Ada Hajdu

Georgiana Istrate, Percepția artei japoneze în Occident în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea și formarea disciplinei istoriei artei în Imperiul Nipon. Coordonator: asist. dr. Ada Hajdu

Lucrarea mea se concentrează pe participarea Japoniei la Expoziția Universală de la Paris din anul 1900, vizând imaginea care se conturează în Franța în ceea ce privește obiectele de artă japoneză, precum și clișeele, prejudecățile și asocierile spontane formate de europeni, respectiv transferurile de noțiuni occidentale operate de niponi. Expoziția Universală de la Paris din…

Anca Alionte, Contribuții la istoria învățământului artistic bucureștean. Secția de pictură – 1980-2014. Coordonator: prof. dr. Ruxandra Demetrescu

Anca Alionte, Contribuții la istoria învățământului artistic bucureștean. Secția de pictură – 1980-2014. Coordonator: prof. dr. Ruxandra Demetrescu

Lucrarea mea de licență propune o analiză a evoluției secției de pictură din fostul Institut „Nicolae Grigorescu”, actuala Universitate Națională de Arte din București, în perioada cuprinsă între anul 1980 și anul 2014, punând accent și pe diferitele direcții artistice care s-au conturat în pictura românească în perioada de timp menționată. Tema este importantă deoarece,…

Camelia Silian, Monahismul și cultul imaginii în Moldova, secolele XV-XVI.  Reprezentări ale sfinților apărători ai icoanelor. Coordonator: lect. dr. Vlad Bedros

Camelia Silian, Monahismul și cultul imaginii în Moldova, secolele XV-XVI. Reprezentări ale sfinților apărători ai icoanelor. Coordonator: lect. dr. Vlad Bedros

Chipul pictat, imaginea ca purtătoare de sensuri nevăzute, relația obiect-privitor, capacitatea transcendentă a artei sunt aspecte care îi preocupă în egală măsură pe artiști și pe cercetătorii artei. Dorința de a înțelege sau măcar de a mă apropia de toate aceste aspecte m-a făcut să mă aplec asupra spațiului bizantin, acolo unde icoana generează lungi…

Beatrice Boban, Botticelli şi Dante. Un dialog între două arte. Ilustraţiile lui Sandro Botticelli la Divina Commedia, coordonator: prof. dr. Anca Oroveanu, asist. dr. Ioana Măgureanu

Beatrice Boban, Botticelli şi Dante. Un dialog între două arte. Ilustraţiile lui Sandro Botticelli la Divina Commedia, coordonator: prof. dr. Anca Oroveanu, asist. dr. Ioana Măgureanu

În lucrarea mea de licență am studiat ilustrațiile lui Sandro Botticelli la Divina Commedia și m-am concentrat asupra Infernului și topografiei acestuia. Am luat în considerare, pe de o parte, preocuparea intensă a lui Botticelli pentru Dante, atestată de surse timpurii, precum și de unele dintre picturile sale, pe de altă parte ceea ce putem…

Mihaela Verman, Ion N. Socolescu (1856-1924). Promotor al stilului național românesc, coordonator: asist. dr. Ada Hajdu

Mihaela Verman, Ion N. Socolescu (1856-1924). Promotor al stilului național românesc, coordonator: asist. dr. Ada Hajdu

Cercetarea pe care o propun abordează activitatea arhitectului Ion N. Socolescu, plasându-l în contextul mai larg al arhitecturii românești antebelice, luând în considerare aportul revistelor de specialitate, care reprezintă o noutate în epocă, și rolul pe care educația primită în universitățile occidentale l-a avut în formarea noului val de arhitecți și, în special, modul de…

Maria Popescu, Ilustrația pentru copii în România anilor ’60-’70, coordonator: lect. dr. Irina Cărăbaș

Maria Popescu, Ilustrația pentru copii în România anilor ’60-’70, coordonator: lect. dr. Irina Cărăbaș

Ilustrația de carte, și cu atât mai mult cea destinată copiilor, a fost de-a lungul timpului destul de neglijată de istoricii de artă, statutul ilustratorilor fiind mai degrabă unul de “meseriași”, nu de artiști în toată puterea cuvântului. Cu toate acestea, ilustrația de carte are o istorie venerabilă și cere de la cei care o…

Diana Ionescu, Receptarea critică a lui Anders Zorn, coordonator asist. univ. dr. Ada Hajdu

Diana Ionescu, Receptarea critică a lui Anders Zorn, coordonator asist. univ. dr. Ada Hajdu

La intersecția dintre regional și național pe de o parte, național și internațional pe de alta, se află artistul suedez Anders Zorn, considerat la începutul secolului al XX-lea unul dintre cei mai importanți pictori ai vremii, iar la câteva decenii după moarte o simplă notă de subsol a aceleiași perioade din istoria artei. Pentru a…