Mihnea Mihail, Judecata de Apoi în pictura murală din Regatul Maghiar. Secolele XIV-XV, coordonator prof. dr. Corina Popa

Mihnea Mihail, Judecata de Apoi în pictura murală din Regatul Maghiar. Secolele XIV-XV, coordonator prof. dr. Corina Popa

Punctul de plecare al disertației mele este cercetarea pe care am făcut-o asupra picturilor din Transilvania pentru lucrarea de licență, însă adăugarea în orizontul cercetării a repertoriului din întreg Regatul Maghiar mi-a permis să înțeleg cât de complexă este situația în Europa centrală și să identific o anumită filiație ale cărei implicații sunt relevante mai ales la nivel teoretic. Construirea repertoriului de imagini a ținut cont de gradul de deteriorare al picturilor. Metoda serialității de care m-am folosit la licență și pe care o utilizez și în cazul lucrării de față presupune că un corpus de imagini constituit într-o abordare serială trebuie să fie cât mai complet cu putință, astfel încât din constelația de imagini creată să poată fi stabilite cu mai multă ușurință particularitățile și asemănările. În cercetarea mea am ținut cont de toate reprezentările Judecății de Apoi din Regatul Maghiar, dar în demonstrație am menționat doar acele imagini care au o stare de conservare ce permite invocarea lor ca argumente valide. Prin urmare, am ales să elimin anumite picturi din corpus-ul constituit, nu în ideea manipulării repertoriului, ci pentru că stadiul precar de conservare al unor scene mi se pare că împiedică avansarea lor ca verigi ale lanțului serial. Cu toate acestea, desfășurătorul iconografic aflat în anexele lucrării are rolul de a oferi cititorului o imagine completă asupra repertoriului de motive ce alcătuiesc reprezentările Judecăților de Apoi din regat.